lørdag, november 15, 2008

Cumulus

Her er den så – den lækreste trøje jeg nogensinde har strikket!!!

Jeg havde skyhøje forventninger. Forventninger af den slags som ofte ikke blive indfriet, men denne gang var der ingen skuffelser overhovedet. Alt er perfekt.

Opskriften er aldeles vidunderlig at strikke efter – også selvom der er et par bittesmå svipsere. Det er lidt tekst som er ”gledet” ud i layoutprocessen og det er virkelig i småtingsafdelingen. Jeg er sikker på, at man sagtens kan strikke forbi dem, men mine observationer er alligevel sendt videre og rettelserne findes her.
Opskriften minder mig om Hargreaves, Falkenberg og Høxbro, når de er bedst; Der er ikke brug for selvstændig tænkning overhovedet. Det er simpelthen bare et spørgsmål om at strikke det der står, og så passer det hele sammen til sidst.
Jeg er dybt imponeret over, at det er lykkedes at gøre opskriften til en forholdsvis kompliceret cardigan så enkel og ligetil. Der er ingen underlige formuleringer, og jeg var ikke på noget som helst tidspunkt i tvivl om, hvorvidt jeg strikkede rigtigt.

Min lidt stramme strikkestil tvang mig op på pind 8 og det var, som tidligere nævnt, lige i overkanten af rart og hyggeligt. Det blev dog bedre, da jeg opdagede, at det er markant mindre belastende at strikke med de tykke pinde, hvis det foregår på rundpind.

Cumulus er i princippet strikket oppefra og ned, hvilket giver mulighed for at længden på både krop og ærmer kan testes undervejs. Jeg har haft min af og på rigtig mange gange undervejs og hver gang har jeg tænkt ”Den bliver go´ den her”.
Det var rart, at længderne kunne tilpasses min korte krop med det samme, og de var virkelig perfekte. Lige indtil jeg gav cardiganen et bad og konstaterede, at den voksede voldsomt, når den fik vand. Jeg lod den tørre i sådan let sammenpresset tilstand i et håb om, at den ville trække sig sammen igen. Det gav lidt, men det var ikke helt nok, og jeg var faktisk temmelig ærgerlig en kort overgang.
Jeg havde drømt om den perfekte cardigan i flere uger og vidste bare, at jeg ikke kunne holde ud at den skulle ligge hensygnende inde i skabet sammen med alle de andre trøjer, jeg heller ikke bruger. Der var alt at vinde og intet at miste - så den røg simpelthen en tur i tørretumbleren. 5 minutter af gangen indtil den havde valket sig tilbage til sin oprindelige størrelse – og se det var en god beslutning. Dels fordi jeg nu har en Cumulus med perfekte længder men også fordi den i processen blev en lille smule tykkere. Den er vamset og lækker lun men ikke så varm, at den ikke kan bruges indendøre. Og udenfor fungerer den perfekt med en vest over.

Forleden dag så jeg en debat om det utimative strikketøj; Hvis du frit kunne vælge fra øverste hylde uden at tænke på pris eller tilgængelighed, hvad ville du så vælge? Ja jeg er ikke i tvivl – Cumulus!
Garn og opskrift gør strikkeprocessen til en drøm og resultatet er både smukt og yderst anvendeligt.


Faktaboks

Garn: ÅLJ fv 0 og Alpaca 2 fv 2105 fra Isager

Opskrift: Cumulus fra Strik Naturligvis af Annette Danielsen. Strikket på pind 8, str. M

Luxuz-O-Meter: Ingen procenter i denne omgang men det gør ikke det fjerneste

19 kommentarer:

Irene sagde ...

Den er blevet fantastisk flot! Kan godt forstå du er tilfreds med resultaten. Den passer dig bare perfekt !

Mariann sagde ...

Den er bare blevet flot, bare det var min ! Den må på "to do listen" :-)

Pernille sagde ...

Du kan med rette være stolt, det er en ualmindelig smuk trøje du der har strikket.

Tine sagde ...

Hvor er den bare blevet flot.
Og den passer bare perfekt.
Den står også på min "to do liste". Endda ret højt oppe :-)

Ella sagde ...

Hvor er den smuk, gid jeg også kunne strikke - jeg ville gå igang øjeblikkeligt - Tillykke med den :-)

Anonym sagde ...

Åhhhh, jeg dåner! Den er søren-sjaskme godt nok også noget af det fedeste. Tillykke med den.
Og helt enig: Annette D kan skrive opskrifter!
...nå, hvor var det nu jeg havde det krydsnøgleapparat? Må ha'!
Knus,
Britt

Tina/Chance-strikkeren sagde ...

Fru Holst - du ser stang godt ud i den. Den er da vist sådan en trøje, man bare flytter ind i.

KH Tina

Merete sagde ...

Holda da op, hvor er den blevet flot. Den er også på min liste over ting som skal strikkes.
Merete

Anonym sagde ...

Hold k..., den er flot, Helle. Den gad jeg godt eje. Lige nu er det vist en mere end uoverskueligt projekt for mig.... knus Mette

Fríða sagde ...

wow, til lykke, hvor er den blevet flot! den var også den förste ting fra bogen der kom på min to-do-liste, der vist er ved at være temmelig lang.
kh.fra Island
Frida

Strikkeheksen sagde ...

Nej, hvor er den lækker - kan godt forstå, du synes, den er helt perfekt - virkelig smukt resultat :-)

Jane sagde ...

For filan da, det er den smukkeste trøje jeg har set længe. Virkelig virkelig flot er den.

Tineke sagde ...

Hvor er den blevet smuk, og den klæder dig bare fantastisk!

Super, superfin.

strikkeforsker sagde ...

Den er bare superflot og perfekt til vintermørket. I passer perfekt sammen dig og cumulus.

Kludemutter sagde ...

Skøn, skøn cardigan du der har strikket.
Den ser bare super dejlig ud.

strikke_jane sagde ...

Jeg vil også..... :-))) I ser super duper lækre ud!

Sanne B. sagde ...

Nu må jeg have hevet min Cumulus-in-process ud af skammekrogen. Jeg får umanerligt ondt i håndledene af de tykke pinde, men jeg kan se at den er det hele værd.
Here we go again....
kh
SanneB

Anonym sagde ...

findes den til børn .. det billede jeg har ligner børne str

Helle Holst sagde ...

Hej Yrsa.

Så vidt jeg ved findes Cumulus kun i voksenstørrelser i cardigan versionen. Men der er en kjole variant i børnestørrelse i bogen I min mosters hus - den hedder Sol, sol kom igen.

Mvh. Helle Holst