mandag, januar 29, 2007

Så kom der Turbo på

I denne uge kom der preview på forårets Interweave Knits og min første tanke var – Jeg skal strikke den og den og den og …. Men så var det at jeg kom i tanke om at det måske var en god idé at jeg fik strikket Refined Raglan fra vinterbladet færdig først. Den trøje jeg købte garn til som belønning for færdiggørelsen af de 7 ting i strikkekurven.

Garnet blev købt i oktober, det blev strikket et par centimeter og så skete der ikke så meget mere. Forklaringen er enkel nok – jeg manglede nemlig en strikkepind! Ja jeg ved godt at det lyder usandsynligt men ikke desto mindre er det sandt.
Inden jeg købte garn til trøjen havde jeg mange overvejelser, var et smut omkring RYC men endte med Lucca og det har jeg ikke fortrudt. Løbelængden og strikkefastheden passer nogenlunde med opskriften så jeg tænkte at det nok skulle gå.
Opskriften skrev pind 4½ og sådan en har jeg i flere varianter, så jeg overvejede end ikke et kort øjeblik at mit udvalg i rundpinde kunne blive et problem. Men det blev det! Jeg strikker nemlig lidt strammere end gennemsnittet, måtte op på en pind 5 for at få strikkefastheden til at passe og i den størrelse ejer jeg kun én eneste rundpind. En rigtig elendig én endda – en af dem med den sådan lidt plastikagtige overflade som klistrer til garnet og en meget stiv tyk plastikwire. I de gode gamle dage, før jeg opdagede Addi Turbo, havde jeg nok kæmpet mig igennem projektet men nu er jeg blevet lidt mere pernittengryn. Jeg gider simpelthen ikke bruge min tid på elendige strikkepinde når der nu findes en ganske vidunderlig udgave som ikke engang koster mere end de ringe.
I den forbindelse undrer det mig også at de ikke sælges i enhver garnbutik – det er ikke et problem for mig, jeg ved jo godt hvor jeg skal henvende mig. Men jeg syntes det er synd og skam at et så vidunderligt produkt ikke kommer ud i almindelig handel. Her er da basis for en slagssucces af dimensioner!

Nå men den ene dag tog den anden – jeg fik aldrig sendt en bestilling af sted, den spinkle start på Refined Raglan lå pludselig nederst i strikkekurven og til sidst røg internetforbindelsen sig så en tur. Et sammenfald at uheldige omstændigheder.

Men nu skal det være slut! Der er kommet friske forsyninger af Addi Turbo´er og nu går det bare derudaf – fuld fart over feltet. Jeg har forsøgt mig med magic loop teknikken til ærmerne og det bliver ikke sidste gang. Det er ikke en svær teknik men den kræver en blød og smidig wire og sådan én har Addi Turbo.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg er også meget glad for mine udgaver af Addi Turbo og har fat i dem meget ofte - lige nu er det et tørklæde til min mand, og næste projekt bliver Swirl, de er nemlig geniale til mohairgarn!

KH Julie

Anonym sagde ...

Livet er for kort til dårligt værktøj!! Vi gider ikke!
KH Britt
...der glæder sig til at se den fine trøje færdig.