tirsdag, januar 16, 2007

Alpaca Accessories

Selvom vinteren indtil videre lader vente med sne og slud er det koldt for ungernes hoveder når solen leger gemmeleg og temperaturen falder. De går efter forældrenes ønske i en børnehave som prioriterer udeliv højt og tilbringer hver dag mange timer ude i den fri natur.

Kristian er ikke så kræsen hvad angår hovedbeklædning bare det er varmt, men sidste år havde jeg mange og lange diskussioner med Maria om hendes hue.
Hun tog den på hver dag når de skulle ud – for det sagde de voksne at hun skulle – men lige så snart de vendte ryggen til røg den af og blev glemt i legen. Vi brugte utallige timer på at gennemsøge legepladsen hver eftermiddag og det gad jeg bare ikke i år. Derfor fik de begge to frit valgt de vinteren nærmede sig. Jeg ville gerne strikke en til dem begge men de ønskede sig en ”rigtig” hue – ”Sådan en man kan købe i en butik mor!”.
Jeg bøjede mig for flertallet og de var glade – det var jeg også da jeg så at huerne blev brugt men… Intet varer evigt og kort før jul blev Marias hue væk. Da den endelig dukkede op igen var den udsmykket med store svedne pletter efter nærkontakt med fyret.
Udvalget i butikkerne med de ”rigtige” huer var i mellemtiden skrumpet til det rene ingenting og derfor måtte hun tage til takke med en af mors de hjemmelavede.

Det var ikke uden en vis portion præstationsangst jeg kastede mig ud i projektet, men lidt perler gør underværker i en 5-årig pige verden og huen blev modtaget med et stort smil.
Jeg smiler også for her er tale om et vaskeægte Cashmere-O-Meter projekt - både garn og perler er gamle lagervarer og jeg har derfor besluttet at det hele tæller med på vægten.

Faktaboks

Garn: Alpaca fra Drops frv. 0601

Opskrift: Odessa fra Grumperina, strikket i dobbelt garn på pind 4½

Ændringer: No

Cashmere-O-Meter: 62 g garn og perler forøger cashmere-O-Meteret med 3,1 %



I Alpaca-posen lå der også et par slatne nøgler råhvidt garn - lige nok til at par Fetching.
Dem har jeg givet til vores kantineleder på betingelse af at hun aldrig mere ifører sig engangs-plastikhandsker når hun sidder ved computeren. Ja ja grin du bare - jeg har set det ske!
Vinden piver ind af vinduet på hendes kontor og det er hundekoldt for fingrene; Plastikken luner ganske givet i en snæver vending men ......

Faktaboks

Garn: Alpaca fra Drops frv. 0100

Opskrift: Fetching , strikket i dobbeltgarn på pind 4½

Ændringer: Den sidste kant er lukket af uden "picotterne"

Cashmere-O-Meter: 50 g lagergarn forøger cashmere-O-Meteret med yderligere 2,5 %

5,6 % på Cashmere-O-Meteret i denne omgang - nu begynder det da så småt at ligne noget.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hov, kan vi følge med her, der er vist ophobning af skrivetrang ;o) Sød hue, den vil sikkert falde i min datters smag også! Fetchings var da også en god ide til den stakkels plasticforbruger!
kh LInda

Anonym sagde ...

Ja, det ligner da i den grad noget!
Skønne, skønne projekter - og hvor er det sødt af dig at give hende de Fetching!
KH Britt
...er det ikke bare fedt med Cashmere-O-Meter?