fredag, februar 22, 2008

Hanami

Ungerne og jeg holder vinterferie – en uge helt uden andre planer end at den skal nydes. Og det gør vi, dejlige lange hjemmedage krydret med et par små miniferier hos dem vi har kær.

Ugens første dage var vi alle tre i dejligt selskab hos mormor og morfar. DSB stod for transporten så bagagen måtte begrænses til et absolut minimum – og der var kun plads til ét strikketøj. Når nu det ikke kunne være anderledes var jeg ikke et sekund i tvivl om hvilket det skulle være. I en af mine brune papirsposer gemte jeg nemlig på et vaskeægte luksus-moskus strikketøj. Et strikketøj som jeg har gemt lidt på, fordi det bare var så lækkert, at det kun kom frem, når jeg virkelig havde tid til at nyde.
Men nu er det slut, de sidste masker er strikket. Og nu er det så pludselig gået op for mig, at det aldrig har været fremme på bloggen. Det er både synd og skam for jeg kunne have skrevet mange lange indlæg om Hanami, men nu bliver det altså kun til dette ene.

Mønstret fik jeg øje på da jeg i sin tid meldte mig til Mystery Stole 3 - det hemmelige sjal, som jeg aldrig blev helt begejstret for, men med Hanami er det en helt anden sag. Det er smukt både i design og de tanker der ligger bag.
Første del af tørklædet er basket weave lace inspireret af en traditionel Sashiko – et japanske quiltedesign som symboliserer venskab og den måde hvorpå vore veje krydses gennem livet.
Den anden halvdel, den med alle hullerne symboliserer kirsebærtræerne fra de første spæde blomster til de står i fuld flor – og netop på dette tidspunkt afvikles Hanami; En traditionel japansk festligholdelse af forårets komme.

Jeg har strikket tørklædet i en 1 trådet moskus og det garn fortjener også at få et par ord med på vejen - Det er udsøgt lækkert!! En oplevelse helt ud over det sædvanlige og jeg glæder mig over at det er en lille smule tilbage, måske lige netop nok til et par af de små ragsokker. Men det gemmer jeg lige lidt mere på, for ligesom strikkeoplevelsen ligger prisen også i top, så der går nok en rum tid inden jeg køber nyt. Der er jo så meget andet jeg også gerne vil have på pindene.

Faktaboks

Garn: 1-trådet moskus frv. natur fra Arnica

Opskrift: Hanami fra Pink Lemon Twist, strikket på pind 3½

Luxuz-O-Meter: Nope - men det gør ikke noget. Det var luksus nok bare at få lov til at strikke med det her garn.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Den er bare SÅ fed!! Jeg har ikke kunnet slå det garn ud af hovedet siden jeg gramsede dit. Skal også strikke af det en dag...og det kan meget vel blive Hanami.
Meget smuk!!
Hvor meget garn brugte du?
KH Britt

Mette sagde ...

Jeg må vist en tur til Århus - bliver helt misundelig over din tour rundt i de lækre garnbutikker. Har aldrig været der, men det må der gøres noget ved. Hyggelig blog forresten...

Helle Holst sagde ...

Kære Britt - jeg er heller ikke blevet færdig med at strikke moskus:o)
Det færdige tørklæde vejer 90 gram.

Knus Helle