søndag, oktober 02, 2005

Glatbarberet hund og bog meme

Jeg er den "lykkelige" ejer af en dejlig Golden Retriever. Han er en skøn hund, altid glad når jeg kommer hjem og ikke mindst en fabelagtig tyverialarm.

Men han er stor og når han er tørret efter et bad fælder han helt ekstremt meget. Derfor har jeg tilbragt lørdag formiddag med min trofaste følgesvend "støvsugeren". Var jeg nogensinde i tvivl om hvorvidt han ligger i sofaen eller vores senge når vi ikke er hjemme, ja så er jeg det ikke mere. Et kort øjeblik overvejede jeg da også om der ikke kunne blive noget dejligt garn ud af ham hvis han nu fik en tur med klipperen.
Han har åbenbart kedet sig i går for sådan her endte ungernes Nemo bog sit "liv"
Apropos bøger er jeg blevet memet af Lola - jeg har lavet lidt research og er nu klar. Udover børn, mand, hund og garn fylder bøger også temmelig meget i mit liv. Hele mit liv har jeg nydt den vidunderlige verden bøgerne åbner for. Min mor fyldte hjemmet med bøger og de var ikke kun til pynt - det er jeg hende evigt taknemmelig for :o)

Antal bøger i huset:

Det bliver i "slaw på tasken" - 483. Vi er næsten lige flyttet - ja faktisk flyttede vi ind 1. marts, men ting tager tid, så langt de fleste bøger står stadigvæk i flyttekasser. Jeg drømmer om en reolvæg med alle mine bøger - måske engang. Jeg vil tro at ca. 200 af bøgerne er børnebøger eller bøger som vi bruger til go´nat historier. Jeg forsøger at give min glæde videre til mine poder, og håber at de en dag vil sætte pris på det. Om ikke andet så syntes de at det er hyggeligt med en historie som afslutning på dagen.

Seneste bogkøb:

I går modtog jeg min nyeste bog med posten - månedens bog fra Gyldendal som er Undtagelsen af Christian Jungersen. På omslaget står der at det er "en psykologisk thriller og en historie om kvinders venskab samt en filosofisk roman om ondskab på både mikro- og makroplan". OG nej jeg har ikke glemt at afbestille - det var med fuldt overlæg at den ankom hertil. Jeg læser mange danske bøger - skrevet af danskere - og syntes at de "nye unge" forfattere ofte skriver fantastiske bøger. Hvorvidt denne lever op til mine forventninger vil tiden vise.

Seneste bog jeg har læst:

Pt. læser jeg Kronprinsessen af Hanne-Vibeke Holst. Jeg fik den i fødselsdagsgave fra mine børn for ca. 3 år siden, men af en eller anden mærkværdig grund glemte jeg at den var i huset. Den røg vel ind i reolen en dag i en oprydningsraptus og så fandt jeg den først igen da jeg for 14 dage siden åbnede for en flyttekasse. En skøn letlæst bog, som perfekt afslutning på en hektisk dag :o)

5-7 bøger som jeg ofte læser, eller har stor betydning for mig:

* Bøgerne om fra Pille Wille

Historier om en dame som på alternativ vis kurerer uartige børn. Jeg læste dem da jeg gik i folkeskolen dvs. for ca. 20 år siden, og jeg husker stadigvæk enkelte af historierne. Desværre udgives de ikke mere :o( Jeg har søgt højt og lavt, for jeg ville så gerne læse dem for mine arvinger. Hvis du ligger inde med et eksemplar du ikke bruger mere, så sig endelig til. Jeg betaler naturligvis :o)

* Maeve Binchy

Jeg tror at jeg har læst alt hvad hun har skrevet og jeg har nydt det. Specielt Scarlett Feather står lysende for mig. Måske fordi det var den sidste bog jeg læste på sygehuset inden tvillingerne kom til verden. Jeg var indlagt 3 uger inden fødslen og det var skønt at kunne "flygte" lidt fra hospitalsverdenen.

* Mine kogebøger

Jeg har mange - rigtigt mange - og jeg bladrer ofte i dem. En halv snes af dem har endda været et smut forbi mit natbord som sengelæsning. Til gengæld bruger jeg dem ikke ret tit i køkkenet :o) Jeg arbejder i en kantine og laver mad dagen lang, så jeg bruger dem meget til inspiration.

* Harry Potter bøgerne

Yderligere præsentation er vel ikke nødvendig. De første par stykker i serien har jeg efterhånden læst rigtigt mange gange, for jeg har hver gang der er kommet en ny, læst hele striben. Det når jeg ikke denne gang - ligesom jeg heller ikke når at læse den på engelsk. Der er simpelthen ikke tid til at dykke ned i en engelsk bog, så jeg snupper den danske udgivelse selvom jeg syntes at sproget er mere levende i originalen.

* Charly og chokoladefabrikken

En bog jeg åd som barn, ung og nu hvor jeg bilder mig ind at jeg er voksen, nyder jeg den stadigvæk. Det må da være absolut fantastiskt at svømme i chokolade !!! Jeg ved at den er kommet som film, men jeg har valgt ikke at se den. Det valg har jeg egentlig truffet mange gange nu hvor jeg tænker over det. Mest fordi jeg så ofte er blevet skuffet over at filmen ikke passer med de billeder jeg har i mit hoved. Og så hader jeg bare når de laver om på slutningen !!!

Hvem giver jeg bolden videre til og hvorfor:

Jeg sender bolden givere til dig Marie-Louise - håber at du har tid og lyst til at være med. Vi er "fælles" om studievalg og børn og nu er jeg nysgerrig efter om vi også matcher med bøger :o)

Ingen kommentarer: