torsdag, juli 31, 2008

A bag full of goodies

En dag lige inden ferien var ungerne og jeg et smut omkring biblioteket. Jeg havde en idé om, at vi skulle læse en ”rigtig” bog sammen, nu hvor vi fik god tid men .... lige siden vi blev færdige med Spiderwick har intet rigtigt fanget dem, og vi er tilbage ved de der blade med Winx og Pokemon. Nogen gode forslag til en dreng OG pige størrelse 7 år?

Turen til biblioteket var dog ikke helt spild af tid – faktisk var det overhovedet ikke spild af tid, for henne på den kreative hylder stod Hånd i hanke; En fantastisk skøn bog med tasker, poser og punge.
Jeg faldt øjeblikkeligt for tasken med biser og tænkte, at det skulle være mit sommerferieprojekt. Der er så mange små lækre fine detaljer ved den taske, at den fortjente, at jeg tog mig god tid og ikke bare drønede derudaf. Og tid det har jeg taget mig.

Jeg har syet biser i et totalt umuligt stykke stof i længere tid end det tog hele Tour de France feltet at bestige Alpe d'Huez og trille ned igen.
Jeg har brugt timer i jagten på den helt perfekte lynlås til en indvendig lomme. Men jeg fandt den aldrig, og endte med at gemme en fra lageret bag et gyldent stykke stof, så det nu i princippet er fuldstædigt ligegyldigt hvordan den ser ud.
Jeg har ligget søvnløs i den varme sommernat, mens jeg forsøgte at forstå en formulering, for blot at konstatere, at det gav sig selv, da jeg stod med stoffet i hånden. Og nej det var ikke svært, så gå du blot igang.

Jeg har lagt rigtig mange timer i dette sommerferieprojekt, men det gør ikke det mindste, for jeg er lykkelig for min nye strikketaske. Og det bedste er næsten at, der er stof nok til en mere.
Hvor var det godt, jeg fik syet alle de biser.....

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Til lykke med din fine strikketaske. Den bliver du glad for! k.h. Mette

Anonym sagde ...

Josefine Ottesen har holdt begge mine børn fanget i den alder. Min søn læste/fik læst højt af Drageherren og min datter på syv er i gang med Krigerprinsessen. Jeg eeelsker serier til ungerne ...så er der ikke så meget bøvl med at finde den næste bog. Spiderwick var iøvrigt også et hit her i huset.
God jagt.
Lone, Mårslet

Anonym sagde ...

Hej. Meget fin taske. Det er første gang jeg efterlader kommentar - og det er lidt skørt, da jeg læser med dagligt :-) Du havde et direkte spørgsmål om en højtlæsningsbog; jeg foreslår "Kongen af Sydspanien - og hele balladen", af Iselin C. Hermann. Den har jeg med stor succes læst højt for flere børn omkring den alder. Den er sjov, spændende og eventyrlig. Venlig hilsen Inge

Anonym sagde ...

Total i orden taske - SÅ fin! Den bog har jeg også spottet - er pt nummer 1 i køen på mit bibliotek.....glææææder mig....

Bøger til den alder? Tjo - her kommer Ole Lund Kirkegårds samlede værker altid med på ferie - de historier (gerne læst lidt fjollet) fænger hver gang. Hodja fra Pjort og Gummi-Tarzan er udødelige.

KH Britt

Annelie sagde ...

Astrid Lindgrens böcker funkar alltid - om ni inte läst dem redan. Michelle Paver är en författare som skriver om en pojke och hans varg. Hittade hennes böcker hos Adlibris.dk, "Ulvens bror" är den första. Tycker själv mycket om dem men kanske borde barnen bli lite äldre? Harry Potter-böckerna är också väldigt bra men 7 år är kanske i yngsta laget för dem också?

Helle Holst sagde ...

WAUVV - Tusind tak for de mange gode forslag!! Ungerne og jeg glæder os til at drage på nye eventyr.
Jeg vidste bare, at der var rigtig god hjælp at hente derude - fantastisk ting det der internet:o)

Knus Helle

Elisabeth sagde ...

jeg kommer til at tænke på Michael Ende's "Den uendelige historie" - den var et hit i folkeskolen... vi læste vist dele af den i skolen, og nogle læste den selv eller fik læst højt derhjemme. Og så så vi filmen i skole bio :D

og... Eric Linklater "Det blæser på månen"

og så er der min gamle favorit, som desværre ikke er særlig lang, men bare er såå dejlig gammel og hyggelig "Den forheksede messingkugle" af Mary Norton.

Ellers vil jeg også anbefale Josefine Ottesen, hun skriver nogle super gode bøger!

huha, har jo læst tonsvis af bøger, men kan godt nok ikke lige komme på flere lige nu... støvsugede jo skolebiblioteket fra ende til anden dengang ;)

skal nok lige gi' et pip hvis jeg kommer i tanke om flere :)

god fornøjelse!

Anonym sagde ...

ÅH JA - "Den forheksede Messingkugle", af Mary Norton! Jeg har den stadig stående, slidt og elsket. Jeg har nærmest voldlæst den utallige gange som barn! Hun har jo også skrevet bøgerne om "Lånerne" - serie :-) Og de er altså også gode!
Venlig hilsen Inge